همه
مقالات
مقصد های گردشگری
برگه‌ها
Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
NFT هنر چیست؟ بهترین پلتفرم های خرید و فروش NFT

NFT هنر چیست؟ بهترین پلتفرم های خرید و فروش NFT

هنرمندان همواره با چالش مالکیت معنوی آثار خود در فضای مجازی دست و پنجه نرم می‌کنند. توکن غیرمثلی (NFT) یک راه حل ایده‌آل برای مسئله مالکیت در بستر اینترنت است. با تبدیل هر اثر هنری مانند فیلم، موسیقی، کتاب، تابلو نقاشی و غیره به یک توکن NFT، به‌ راحتی می‌توان موضوع مالکیت اثر را سروسامان داد. معاملات این توکن‌ها هم در بستر پلتفرم‌های خرید و فروش NFT صورت می‌گیرد. برخی معتقدند که ادامه حیات عرصه‌های مختلف هنری بدون استفاده از ظرفیت توکن‌های غیرقابل تعویض به‌ خطر خواهد افتاد. اگر کنجکاو هستید که NFT هنر چیست و چه حوزه‌هایی را در بر می‌گیرد، این مطلب می‌تواند شمار را راهنمایی کند.

nft هنر چیست؟

هر توکن NFT یک دارایی منحصربه‌فرد است که با هر توکن دیگری تفاوت دارد. به‌ همین دلیل می‌توان هر توکن NFT را به‌ یک دارایی مشخص نسبت داد. فرآیند ساخت، خرید و فروش تمام توکن‌های NFT در بستر شبکه های بلاک چین انجام می‌شود. از این حیث، توکن‌های NFT شبیه به ارزهای دیجیتال هستند.

منظور از NFT هنر به زبان ساده، توکن‌های غیرمثلی است که آثار هنری را در بستر شبکه‌های بلاک چین نمایندگی می‌کنند. به‌عنوان مثال فرض کنید که یک خواننده، موسیقی را آماده می‌کند و قصد دارد آن را از طریق رعایت اصل مالکیت معنوی به‌ فروش برساند. برای این منظور ابتدا، موسیقی خود را از طریق بازارهای مخصوص به توکن NFT تبدیل می‌کند. سپس با مکانیزم خاصی در بازارهای تعریف شده به فروش می‌رساند. به‌ این ترتیب خریدار توکن NFT، مالک جدید اثر هنری خواهد بود.

البته همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود. در بسیاری از مواقع هنرمند صاحب اثر، می‌تواند حق کمیسیون برای خرید و فروش توکن NFT تعریف کنید. به‌ این معنی که هر بار آن توکن معامله می‌شود، درصد مشخصی از مبلغ معامله به صاحب اولیه آن اختصاص پیدا می‌کند. این یک مزیت کلیدی است که در فضای سنتی آثار هنری کمتر امکان تحقق دارد.

 

مزایا و معایب NFT هنر چیست؟

 

مزایا و معایب NFT هنر چیست؟

اولین و مهم‌ترین مزیت NFT هنر آن است که پای فعالیت‌های هنری را به دنیای اینترنت بیش از پیش باز کرد. بسیاری از هنرمندان دیجیتال با خلق آثار هنری خود می‌توانند به‌ کمک ظرفیت توکن‌های NFT به‌ فکر کسب درآمد باشند. علاوه بر آن، فرآیند ساخت، خرید و فروش توکن‌های NFT هنری نسبتا ساده است. در فضای سنتی، معمولا بازار محدودی برای آثار هنری شکل می‌گیرد؛ اما خرید و فروش توکن nft در پلتفرم‌های جهانی، بازار گسترده‌ای را ایجاد می‌کند.

البته فضای NFT هنر خالی از چالش و مشکل نیست. هنوز آن طور که باید و شاید مسئله مالکیت معنوی در زمینه خرید و فروش توکن‌های NFT هنر حل و فصل نشده است. در بسیاری از کشورها اساسا قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد و به‌ همین دلیل افراد تعهد قانونی در قبال استفاده از آثار هنری بدون اجازه صاحب اثر ندارند. در چنین وضعیتی، مشکلات دیگری مانند سرقت آثار ادبی و هنری هم همچنان ادامه خواهد داشت.

چالش مهم دیگر در فضای NFT هنر، مسئله قیمت گذاری توکن های غیرمثلی است. هر چند شما می‌توانید این توکن‌ها را با قیمت مد نظر در بازارهای معاملاتی برای فروش بگذارید؛ اما باید توجه داشته باشید که تقاضای بازار برای این توکن‌ها هم دقیقا مانند ارزهای دیجیتال همواره با نوسان همراه است. به‌ همین دلیل قیمت توکن های NFT هنری همواره تابعی از ارزش آثار نیست. بلکه موضوعاتی مانند احساسات فعالان بازار هم در این زمینه نقش بسزایی خواهد داشت.

 

محبوب ترین مجموعه های NFT هنر در سال 2024

سایت dappradar.com، بهترین مرجع برای رصد مجموعه های NFT است. شما می‌توانید از طریق این سایت، میزان خرید و فروش و همچنین حجم معاملات توکن‌های NFT هنر را در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کنید.

 

محبوب ترین مجموعه NFT هنر چیست؟

 

محبوب ترین مجموعه NFT هنر چیست؟

Art Blocks نام یک مجموعه NFT هنر در بستر شبکه بلاک چین اتریوم است. حجم معاملات توکن‌های NFT این مجموعه از مرز 1.47 میلیارد دلار عبور کرده است. بیشترین حجم معاملات توکن های NFT هنر در تاریخ بازار کریپتوکارنسی مربوط به این مجموعه است. تاکنون بیش از 63 هزار نفر، توکن‌های این مجموعه را خرید و فروش کرده‌اند. در کنار Art Blocks، چند مجموعه محبوب دیگر در زمینه NFT هنر وجود دارند مانند:

  • Terraforms by Mathcastles: حجم معاملات 1.29 میلیارد دلار
  • SuperRare: حجم معاملات 241 میلیون دلار
  • Rarible: حجم معاملات 214 میلیون دلار

 

بهترین بازارهای خرید و فروش آثار هنری NFT

یکی از نکات مهم که برای کار کردن با آثار هنری NFT باید در نظر داشته باشید، پیدا کردن بازارهای معاملاتی مناسب است. در حالت کلی، برخی از محبوب ترین پلتفرم های خرید و فروش توکن NFT عبارت‌اند از:

  • بلر (Blur)
  • اوپن سی (OpenSea)
  • اوکی اکس ان اف تی مارکت پلیس (OKX NFT Marketplace)

اما بد نیست بدانید که چند پلتفرم تخصصی هم در زمینه خرید و فروش NFT هنر در بازار وجود دارند. شما می‌توانید توکن‌های خود را در این بازارها به‌ فروش برسانید یا حتی توکن‌های مورد علاقه‌تان را خریداری کنید. برخی از مهم‌ترین بازارهای تخصصی خرید و فروش NFT هنری عبارت‌اند از:

  • Fxhash
  • Teia
  • SuperRare.co
  • KnowOrigin

 

نحوه تبدیل آثار هنری به توکن NFT

 

نحوه تبدیل آثار هنری به توکن NFT

تا اینجا بررسی کردیم که NFT هنر چیست؟ بد نیست که در اینجا توضیح کلی از فرآیند تبدیل آثار هنری به توکن NFT هم ذکر کنیم. برای این منظور باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1. انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مناسب

در مرحله اول باید یک کیف پول ارز دیجیتال انتخاب کنید. بسته به‌ اینکه قصد ساخت توکن NFT در بستر کدام شبکه بلاک چین را دارید، می‌توانید کیف پول مناسب را انتخاب کنید. در حال حاضر بهترین کیف پول توکن NFT برای شبکه اتریوم، متامسک است.

 

2. شارژ موجودی کیف پول ارز دیجیتال

ساخت توکن NFT در بستر بلاک چین نیاز به پرداخت هزینه دارد. هزینه را هم باید در قالب ارز دیجیتال اختصاصی شبکه بلاک چین انتخاب شده بپردازید. مقدار دقیق هزینه ساخت توکن NFT در شبکه‌های مختلف ثابت نیست و در گذر زمان تغییر می‌کند. به‌ هرحال لازم است که موجودی ولت اختصاصی خود را شارژ کنید.

 

3. متصل کردن کیف پول به یک بازار خرید و فروش NFT

یکی از بازارهای خرید و فروش NFT را انتخاب کنید. وارد سایت اختصاصی آن شوید و سپس کیف پول خود را به آن بازار متصل کنید. به‌ این ترتیب می‌توانید وارد صفحه ساخت توکن NFT شوید.

 

4. بارگذاری اثر هنری در بازار و ساخت توکن NFT

در مرحله بعد باید فایل مربوط به اثر هنری خود را در سایت بازار خرید و فروش NFT بارگذاری کنید. هر پلتفرم معمولا قوانین خاص خود را در این زمینه دارد. پس از بارگذاری فایل و پرداخت هزینه، توکن NFT اختصاصی مربوط به اثر هنری شما ضرب شده و در کیف پول شما قرار می‌گیرد.

 

5. قیمت گذاری توکن NFT

اگر قصد فروش دارایی خود را دارید، می‌توانید در بازار نسبت به قیمت گذاری آن اقدام کنید. بعضا امکان فروش توکن NFT با قیمت ثابت یا به‌ صورت حراج در بازارهای خرید و فروش ان اف تی وجود دارد.

 

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که nft هنر چیست و چه ابعادی دارد. داده‌های آماری نشان می‌دهند که در حال حاضر، سهم توکن‌های NFT هنر در مقایسه با کل بازار ان اف تی محدود است. مسیر طولانی پیش روی هنرمندان فعال در این عرصه وجود دارد؛ اما واقعیت از این قرار است که برای فراگیر شدن NFT هنر باید چالش‌های قانونی و نظارتی موجود برطرف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نرخـلند دستیار هوشمند کالا و خدمات

نرخـلند دستیار هوشمند کالا و خدمات