همه
مقالات
مقصد های گردشگری
برگه‌ها
Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
NFT Marketplace چیست؟ بهترین بازارهای NFT

NFT Marketplace چیست؟ بهترین بازارهای NFT

خرید و فروش توکن های غیرمثلی (NFT) معمولا در پلتفرم‌های تخصصی انجام می‌گیرد که تحت عنوان NFT Marketplace شناخته می‌شوند. این پلتفرم‌ها از مدل‌های مختلفی برای معامله توکن‌های NFT پشتیبانی می‌کنند و به‌ همین دلیل در چند دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند. علاوه بر آن، برخی از مارکت پلیس‌های NFT هستند که بیشترین حجم معاملات را به‌خود اختصاص داده‌اند. در این مطلب ابتدا بررسی خواهیم کرد که انواع NFT Marketplace چیست و بهترین بازارهای خرید و فروش توکن NFT در سال 2024 کدام هستند؟

 

NFT Marketplace چیست؟

مارکت پلیس (Marketplace) اصطلاحی است که برای پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین به‌ کار می‌رود. در پاسخ به این سوال که NFT Marketplace چیست، باید بگوییم به پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین توکن‌های غیرمثلی گفته می‌شود. خرید و فروش توکن NFT در این بازارها از سازوکار خاصی برخوردار است.

برای این منظور باید کیف پول ارز دیجیتال خود را به پلتفرم مد نظر متصل کنید. سپس سفارش خرید و فروش توکن غیرمثلی خود را ثبت کنید. همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، مکانیز‌م‌های مختلفی برای خرید و فروش این توکن‌ها در نظر گرفته می‌شود. دو مورد از معروف‌ترین آن‌ها شامل خرید با قیمت مستقیم یا از طریق حراج است.

 

انواع NFT Marketplace چیست؟

 

انواع NFT Marketplace چیست؟

بازارهای NFT Marketplace در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و هر کدام برای پاسخ به‌نیازهای خاصی از کاربران در نظر گرفته شده‌اند. برخی از پلتفرم‌ها هستند که ماهیت جهانی دارند و مشتریان آن‌ها از کشورهای مختلف دور هم جمع می‌شوند. ضمن اینکه توکن‌های قابل معامله در آن‌ها محدود به حوزه خاصی نمی‌شوند. بلکه توکن‌های هنری، کلکسیون‌های ورزشی، متاروس، بازی‌ها و غیره در آن‌ها قابل معامله هستند.

دسته دیگری از NFT Marketplace وجود دارد که به‌ طور تخصصی روی یک حوزه خاص مانند هنر دیجیتال تمرکز می‌کند. این پلتفرم‌ها اغلب میزبان آثار هنرمندانی در حوزه‌های نقاشی، موسیقی و غیره هستند. بر این اساس، یکی از نکات مهم که برای خرید و فروش توکن NFT باید در نظر داشته باشید، آن است که مارکت پلیس مناسب آن را بیابید.

 

چگونه بهترین NFT Marketplace را انتخاب کنیم؟

 

چگونه بهترین NFT Marketplace را انتخاب کنیم؟

تعداد بسیار زیادی بازار NFT Marketplace وجود دارند. در چنین شرایطی، سوال اساسی آن است که بهترین بازار NFT Marketplace چیست؟ چند نکته مهم وجود دارد که برای پاسخ به این پرسش کلیدی باید مد نظر قرار دهید.

اولین موضوع، پیدا کردن پلتفرم‌هایی است که برای کاربران ایرانی در دسترس هستند. خوشبختانه شرایط در زمینه مارکت پلیس‌های NFT با صرافی‌های ارز دیجیتال تفاوت دارد. بسیاری از پلتفرم‌های معروف و معتبر خرید و فروش توکن غیرمثلی، نیاز به ثبت نام و احراز هویت ندارند. بلکه تنها با اتصال ولت شخصی به پلتفرم می‌توانید معاملات خود را دنبال کنید. در عین حال، لازم است حتما قبل از انتخاب پلتفرم، شرایط استفاده از آن را کامل مطالعه کنید.

نکته مهم دیگر، پیدا کردن پلتفرم تخصصی برای معاملات توکن NFT است. بالا بودن حجم معاملات، شاخص مهمی در ارزیابی اعتبار یک پلتفرم است؛ اما باید توجه داشته باشید که معامله توکن های NFT، شرایط کاملا متفاوتی با ارزهای دیجیتال دارند. شما باید مطمئن شوید که یک پلتفرم از نظر معاملات توکن‌های هم دسته با NFT مد نظر شما در وضعیت مطلوبی به‌سر می‌برد.

فاکتور مهم بعدی، شبکه‌های بلاک چین تحت پوشش NFT Marketplace است. هر مارکت پلیس معمولا از یک یا چند بلاک چین محدود پشتیبانی می‌کند. به‌ همین دلیل، باید این موضوع را در نظر داشته باشید. هر چند عمده معاملات توکن های غیرمثلی در بستر شبکه اتریوم انجام می‌پذیرند.

رابط کاربری و امکانات خرید و فروش توکن‌های NFT، شاخص مهم دیگری است که پیش روی شما قرار دارد. معامله کردن در یک پلتفرم باید ساده باشد. ضمن اینکه امکانات لازم برای خرید و فروش توکن‌ها به‌ شیوه مد نظر صاحبان آن‌ها باید ارائه شود. شما می‌توانید به‌راحتی پلتفرم‌های مختلف را از این نظر با هم مقایسه کنید.

آخرین موضوع کلیدی در این زمینه، کارمزد خرید و فروش توکن های غیر مثلی است. پیشنهاد می‌کنیم حتما چند پلتفرم با شرایط ذکر شده را انتخاب و سپس کارمزد معاملات آن‌ها را مقایسه کنید تا در نهایت بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

 

فهرست بهترین NFT Marketplace در سال 2024

 

فهرست بهترین NFT Marketplace در سال 2024

در حال حاضر، بیش از 600 پلتفرم خرید و فروش توکن غیرقابل تعویض در دنیا فعالیت می‌کنند. این در حالی است که عمده معاملات توکن‌های NFT در چند پلتفرم برتر صورت می‌گیرند. سایت dappradar.com، رتبه‌بندی مارکت پلیس‌های توکن NFT را بر اساس حجم معاملات به‌ صورت روزانه منتشر می‌کند. مطابق با آمار این سایت، بهترین پلتفرم‌های NFT Marketplace در سال 2024 عبارت‌اند از:

 

1. پلتفرم بلر (Blur)

بلر یکی از پیشرفته ترین مارکت پلیس های NFT است. بسیاری از فعالان حرفه‌ای بازار NFT به‌ دلیل امکانات پیشرفته بلر، طی ماه‌های گذشته به‌ این پلتفرم روی آورده‌اند. به‌ همین دلیل بلر حدود یک سال است که بر جایگاه نخست NFT Marketplace از نظر حجم معاملات تکیه کرده است. پلتفرم بلر از بلاک چین‌های اتریوم و بلست پشتیبانی می‌کند. در ماه ژوئن 2024، چیزی در حدود 574 میلیون معامله در قالب 625 هزار تراکنش در پلتفرم بلر انجام شد.

 

2. پلتفرم مجیک ادن (Majic Eden)

یکی از مارکت پلیس‌هایی که در سال 2024، پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده، مجیک ادن است. این پلتفرم علاوه بر بلاک چین اتریوم، از شبکه سولانا هم پشتیبانی می‌کند. به‌ همین دلیل، تحت تاثیر پیشرفت‌های اکوسیستم سولانا، رشد کرده است. توکن‌های NFT در شبکه سولانا نسبت به اتریوم با قیمت به‌ مراتب کمتری خرید و فروش می‌شوند. این NFT Marketplace در ماه ژوئن 2024 حدود 21 میلیون دلار معامله را در قالب 4.29 میلیون تراکنش میزبانی کرد.

 

3. پلتفرم اوپن سی (OpenSea)

اوپن سی یکی از قدیمی‌ترین NFT Marketplaceهای بازار کریپتوکارنسی است. این پلتفرم سال‌ها رتبه نخست از نظر حجم معاملات را در اختیار داشت. یکی از مزایای اصلی اوپن سی، پشتیبانی از شبکه‌های متنوع مانند اتریوم، بایننس چین، پالیگان، آوالانچ، سولانا، کلیتن، آپتیمیسم، آربیتروم، بیس و بلست است. این پلتفرم هم در ژوئن 2024 حدود 27 میلیون دلار معامله را در قالب 90 هزار تراکنش پردازش کرد.

 

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که NFT Marketplace چیست و بهترین بازارهای خرید و فروش توکن NFT کدا‌م‌اند؟ اگر شما هم در شمار طرفداران توکن‌های غیرمثلی قرار دارید، باید معاملات این توکن‌ها را در یک مارکت پلیس معتبر انجام دهید. تجربه کار کردن با کدام پلتفرم را دارید؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نرخـلند دستیار هوشمند کالا و خدمات

نرخـلند دستیار هوشمند کالا و خدمات