همه
مقالات
مقصد های گردشگری
برگه‌ها
Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
تفاوت بلیط سیستمی و چارتر چیست؟

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر چیست؟

بلیط هواپیما یکی از مهمترین عوامل در سفرهای هوایی است از این رو انتخاب نوع بلیط می‌تواند تجربه سفر شما را تحت تاثیر قرار دهد. در اینجا می‌خواهیم تفاوت بلیط سیستمی و چارتر را بررسی کنیم. همچنین به تفصیل به این موضوع خواهیم پرداخت که بلیط چارتر و سیستمی چیست؟ هرکدام چه ویژگی‌ها و محدودیت هایی دارند.

 

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر

 

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر

قبل از هرچیز بهتر است به معرفی بلیط سیستمی و چارتری بپردازیم و در ادامه تفاوت بلیط سیستمی و چارتری را بررسی کنیم. بلیط سیستمی به طور مستقیم از شرکت هواپیمایی یا ایرلاین خریداری می‌شود. در بلیط سیستمی زمان پروازها، نرخ بلیط، ظرفیت پرواز توسط خود شرکت تعیین می‌شود. این نوع بلیط به صورت منظم برای پروازهای معمولی در سراسر جهان عرضه می‌شود و قیمت ثابتی در طول سال دارد.

بلیط چارتری معمولا از سمت دفتر خدمات مسافرتی به مسافران فروخته می‌شود و این دفاتر نقش واسطه را دارند. در واقع یک آژانس مسافرتی یا یک سازمان، همه صندلی های هواپیما در یک مسیر پروازی را خریداری می‌کند تا به عنوان واسطه به مشتریان بفروشد.

 

از تفاوت بلیط سیستمی با چارتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از اصلی ترین تفاوت بلیط چارتری و سیستمی قیمت آنها می‌باشد. قیمت بلیط های سیستمی ثابت هستند اما بلیط های چارتری بر اساس فصل سفر تغییر می‌کنند. معمولا بلیط های چارتری ارزان تر و به صرفه تر از بلیط های سیستمی هستند.
قیمت بلیط در بلیط های سیستمی برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است. اما در بلیط های چارتری، قیمت برای همه رده های سنی یکسان است. در بلیط های سیستمی در هر لحظه امکان استرداد بلیط وجود دارد اما در بلیط های چارتری به ندرت امکان کنسل کردن بلیط است.

 

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر در قیمت

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر در قیمت

شاید همیشه شنیده باشید که بلیط چارتری همیشه از بلیط سیستمی ارزان تر باشد. اما این موضوع همیشه صدق نمی‌کند. قیمت گذاری بلیط های سیستمی و چارتری به یک صورت بر اساس میزان عرضه و تقاضا انجام می‌شود. سازمان هواپیمایی کشوری هر ساله بر اساس نرخ مصوب، قیمت بلیط ها را اعلام می‌کند. اما چون بلیط های چارتری توسط واسطه ها به فروش می‌رسد قیمت آن بر اساس مصوبه نخواهد بود.

همانطور که گفته شد بلیط سیستمی قیمت ثابت تری دارد اما قیمت بلیط چارتر بر اساس تقاضا برای سفر کاهش یا افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال در فصل تابستان که تقاضا برای جزیره قشم کم است چارترکننده برای جلوگیری از ضرر، قیمت بلیط را در ساعات نزدیک به پرواز ارزانتر می‌کند. اما در فصل زمستان که تقاضا برای سفر به قشم زیاد است قیمت بلیط چارتر از سیستمی گران تر می‌شود.

از دیگر تفاوت بلیط چارتری و سیستمی می‌توان به قیمت گذاری بلیط برای کودکان و بزرگسالان اشاره کرد. در بلیط های سیستمی نرخ بلیط برای نوزادان 10% بلیط بزرگسالان است و برای کودکان 2 تا 12 سال حدود 50 تا 85 درصد قیمت بلیط بزرگسالان متغیر است. اما در پروازهای چارتری نرخ بلیط برای کودکان و بزرگسالان تفاوتی ندارد و فقط قیمت بلیط برای کودکان زیر دو سال کمی کمتر از بزرگسالان است.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر در استرداد

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر در استرداد

در بعضی مواقع ممکن است مجبور به کنسل کردن بلیط شوید یا حتی پرواز از سمت ایرلاین کنسل شود. در مواردی که کنسلی از سمت ایرلاین باشد تمامی پول بلیط به مسافران بازگرداننده می‌شود. اما اگر کنسلی از سمت مسافر باشد با توجه به مسیر پروازی و زمان باقی مانده به پرواز با کسر درصدی از مبلغ بلیط، مابقی هزینه بازگرداننده می‌شود.

در پروازهای های سیستمی امکان کنسل کردن بلیط راحت تر از پروازهای چارتری انجام می‌شود. همانطور که گفته شد در پروازهای سیستمی با توجه به قوانین کنسلی می‌توانید بلیط خود را کنسل کنید و مقداری از هزینه بلیط را پس بگیرید. در این نوع پرواز حتی اگر مسافران از پرواز جا بمانند و کارت پرواز نگرفته باشند به عنوان مسافر نوشو (NO SHOW) شناخته می‌شوند و می‌توانند مقداری مبلغ بلیط را پس بگیرند.

اما در پروازهای چارتری در اکثر مواقع امکان کنسل کردن یا استرداد بلیط وجود ندارد. حتی اگر از قبل مسافران کنسلی خود را اعلام کنند بلیط سوخت می‌شود و مبلغی استرداد نخواهد شد. البته با توجه به اینکه گفته شد چارتر کنندگان، شرکت های مسافرتی و سازمانی هستند با توجه به نوع بازاریابی یا قوانین خود ممکن است در بعضی موارد امکان استرداد بلیط برای مسافران را لحاظ کنند.

 

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت بلیط هواپیما برای سفر، تفاوت بلیط سیستمی و چارتر را به خوبی مورد بررسی قرار دادیم. بلیط سیستمی توسط شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌شود و از طریق سیستم‌های رزرواسیون قابل رزرو و خرید است. بلیط چارتری به معنای بلیطی است که برای پروازهای چارتری یا اجاره‌ای صادر می‌شود. در این نوع بلیط، هواپیما به صورت کامل توسط یک شرکت یا گروه خصوصی اجاره‌شده‌ و بلیط‌ها به صورت مستقیم از آن‌ها خریداری می‌شوند. تفاوت بلیط سیستمی و چارتری را می‌توان در نوع قیمت گذاری، نوع استرداد در پرواز بررسی کرد. به‌طور کلی، انتخاب بین بلیط سیستمی و چارتر بستگی به نیازها و ترجیحات هر فرد دارد که با مطالعه این مقاله می‌توانید تصمیم بهتری برای خرید بلیط بگیرید.

 

سوالات متداول

1- آیا امکان کنسلی یا استرداد در پرواز چارتری است؟

به طور معمول، امکان تغییر یا لغو پرواز در بلیط‌های چارتری وجود ندارد و مبلغی استرداد نخواهد شد. همچنین در صورت داشتن ظرفیت ایرلاین امکان تغییر تاریخ و زمان در بلیط‌های چارتری وجود ندارد.

2- اگر بخواهیم با فرزندان سفر کنیم چه نوع بلیطی مناسب است؟

با توجه به فرق بلیط چارتر و سیستمی که گفته شد، در بلیط های سیستمی مبلغ بلیط برای کودکان کمتر از بزرگسالان است.

3- آیا بلیط چارتری همیشه ارزانتر از بلیط سیستمی است؟

از آنجایی که بلیط چارتری بر اساس میزان تقاضا قیمت گذاری می‌شود در فصل هایی که تقاضا برای سفر زیاد است قیمت بلیط چارتری از سیستمی بیشتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نرخـلند دستیار هوشمند کالا و خدمات

نرخـلند دستیار هوشمند کالا و خدمات