همه
مقالات
مقصد های گردشگری
برگه‌ها
Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
هزینه اضافه بار در پروازها چقدر است؟

هزینه اضافه بار در پروازها چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که مسافران در زمان پرواز با آن مواجه می‌شوند، میزان بار مجازی است که می‌توانند با خود حمل کنند. هزینه اضافه بار و اینکه در هر پرواز میزان بار مجاز چقدر است، مسئله مهمی است که مسافران باید قبل از خرید بلیط آن را بررسی کنند. این موضوع برای افرادی که مجبورند بار زیادی با خود حمل کنند، مانند مسافرانی که فرزندان کوچک دارند و یا دانشجویان، اهمیت زیادی دارد. در هر صورت اگر بار مسافران بیشتر از مقدار بار مجاز ایرلاین ها باشد شامل جریمه می‌شوند و مجبور به پرداخت هزینه اضافه بار خواهند شد. در این مقاله سعی داریم میزان بار مجاز و هزینه اضافه بار پرواز داخلی و خارجی در معروف ترین ایرلاین های داخلی را بررسی کنیم.

 

هزینه اضافه بار به چه معنی است؟

شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی محدودیت‌هایی برای تعداد و وزن چمدان‌، برای هر مسافر اعمال کرده اند و هرکدام از ایرلاین‌ها مقدار وزن مشخصی را به عنوان حد مجاز بار درنظر گرفته ‌اند. اگر بار همراه مسافر از مقدار مشخص شده توسط ایرلاین بیشتر باشد، به عنوان اضافه‌بار شناخته می‌شود و به اصطلاح جریمه می‌شوند. مسافران باید این جریمه را به عنوان هزینه اضافه بار پرداخت کنند. حد مجاز حمل بار در هر شرکت هواپیمایی بر اساس قوانین آن شرکت ممکن است متفاوت باشد. هزینه اضافه بار معمولاً بر اساس وزن و تفاوت کلاس پروازی محاسبه می‌شود.

 

میزان مجاز بار در پروازهای داخلی

 

میزان مجاز بار در پروازهای داخلی

به صورت کلی، میزان مجاز حمل بار به داخل هواپیما به دو روش وزن بار یا تعداد بسته های بار محاسبه می‌شود. در ایرلاین های داخلی، میزان مجاز بار بر اساس وزن آن ها محاسبه می‌شود. مقدار بار مجاز شرکت های هواپیمایی معمولا از 20 کیلوگرم شروع می‌شود و با توجه به کلاس پرواز، مسیرهای پرواز میزان آن تغییر می‌کند به 40 کیلوگرم هم افزایش پیدا خواهد کرد.

به صورت کلی در پروازهای داخلی اکونومی، مقدار بار مجاز 25 کیلوگرم است که 20 کیلوگرم بار اصلی می‌باشد و 5 کیلوگرم بار دستی است که امکان بردن آن به داخل کابین هواپیما ایرادی ندارد. میزان بار مجاز در پروازهای بیزینس نیز بین 30 تا 45 کیلوگرم متغیر است و اجازه بردن 7 کیلوگرم بار دستی به داخل کابین وجود دارد.

 

میزان مجاز بار در پروازهای خارجی

 

میزان مجاز بار در پروازهای خارجی

بعضی از ایرلاین های خارجی میزان مجاز بار در پرواز را بر اساس مقصد و کلاس پروازی تعیین می‌کنند. مثلا مقدار بار مجاز برای سفر به اروپا با بار مجاز برای سفر به آمریکا متفاوت است. به صورت عمومی میزان بار مجاز در پروازهای خارجی اکونومی، 30 کیلوگرم و در پروازهای بیزینس بین 40 تا 50 کیلو بار است. یکی دیگر از راه های اطلاع از مقدار بار مجاز این است که وارد سایت شرکت هواپیمایی شوید و مقدار دقیق آن بررسی کنید. همچنین می‌توانید بعد از تهیه بلیط در قسمت «baggage weight» مقدار بار مجاز را مشاهده کنید.

 

هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی

 

هزینه اضافه بار در ایرلاین های داخلی

در اینجا ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر در نهایت مجبور شویم بار بیشتری ببریم تکلیف بار اضافه چه می‌شود؟ اگر مسافران بخواهند بار بیشتری داشته باشند باید هزینه اضافه بار را پرداخت کند. هزینه اضافه بار به عواملی مثل: قیمت بلیط، کلاس پرواز، طول پرواز، تعداد بسته و وزن بار بستگی دارد. همچنین بعضی از بسته بندی های خاص، مانند: حمل حیوانات خانگی یا لوازمی که ابعاد بزرگی دارند، هزینه آن ها به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. معمولا محاسبه هزینه اضافه بار برای ایرلاین های داخلی، به این صورت است که به ازای هر یک کیلو بار اضافی، ۱% از قیمت بلیط خریداری شده جریمه لحاظ می‌شود. در ادامه مقدار هزینه اضافه بار در ایرلاین های مختلف را بررسی میکنیم.

 

1- هزینه اضافه بار قشم ایر

سقف بار مجاز و هزینه بار اضافی قشم ایر به صورت زیر است:
پرواز داخلی: حداکثر ۲۰ کیلوگرم
پرواز خارجی: اکونومی ۳۰ کیلوگرم و بیزینس ۴۰ کیلوگرم

هزینه اضافه بار قشم ایر خارجی و داخلی با توجه‌ به مسیر سفر مشخص می‌شود و شما باید قبل از خرید بلیط، هزینه اضافه بار مقصد مورد نظر خود را بررسی کنید.

 

2- هزینه اضافه بار هواپیمایی کاسپین

مقدار بار مجاز و هزینه بار اضافه هواپیمایی کاسپین به این صورت است:

پرواز داخلی: 20 کیلوگرم و نوزاد 10 کیلوگرم
پرواز خارجی: 30 کیلوگرم و نوزاد 10 کیلوگرم

هزینه اضافه بار هواپیمایی کاسپین نیز به اندازه یک درصد از قیمت کل بلیط محاسبه می‌شود.

 

3- هزینه اضافه بار هواپیما ایران ایر

سقف بار مجاز و هزینه اضافه بار ایران ایر به‌ صورت زیر است:
پرواز داخلی: اکونومی ۲۰ کیلوگرم و بیزینس ۳۰ کیلو گرم
پرواز خارجی: اکونومی ۳۰ کیلوگرم و بیزینس ۴۰ کیلوگرم

هزینه هر کیلو اضافه بار پرواز خارجی ایران ایر و پرواز داخلی، به ازای هر کیلوگرم محاسبه می‌شود که مسافر باید به ازای هر یک کیلوگرم بار 1 درصد از قیمت بلیط را بپردازد.

 

4- هزینه اضافه بار هواپیمایی ماهان

مقدار بار مجاز و هزينه اضافه بار ماهان این گونه است:

پرواز داخلی: اکونومی 20 کیلوگرم و بیزینس 25 کیلوگرم
پرواز خارجی: اکونومی 30 کیلوگرم و بیزینس 40 کیلوگرم

هزینه هر کیلو اضافه بار پرواز خارجی ماهان و همینطور پرواز داخلی، مانند سایر خطوط هواپیمایی شامل قانون 1 درصد از مبلغ بلیط است.

 

5- هزینه اضافه بار ایرلاین آسمان

سقف بار مجاز و هزینه بار اضافی هواپیمایی آسمان به این گونه است:

پرواز داخلی: اکونومی 20 کیلوگرم و بیزینس 30 کیلوگرم
پرواز خارجی: اکونومی 30 کیلوگرم و بیزینس 30 کیلوگرم

هزینه اضافه بار آسمان چه در پروازهای داخلی چه خارجی برابر با ۱% از قیمت بلیط در همان مسیر است.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره مقدار بار مجاز برای سفر که از سمت شرکت های هواپیمایی اعلام شده است را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین بررسی کردیم اگر مقدار بار بیشتر از مقدار مجاز باشد می‌توان با پرداخت هزینه اضافه، بار بیشتری را حمل کنیم. پیشنهاد می‌شود قبل از پرواز حتما اطلاعات لازم برای مقدار بار مجاز و هزینه بار اضافی را طریق سایت اصلی شرکت های هواپیمایی چک کنید تا در فرودگاه دچار دردسر نشوید.

 

سوالات متداول

1- درصورت داشتن بار اضافی چقدر زودتر باید در فرودگاه باشیم؟

مسافرانی که بار اضافی دارند جهت انجام کارهای پذیرش حداقل 3 ساعت زودتر از زمان پرواز در فرودگاه حاضر شوند.

2- آیا راهی وجود دارد تا هزینه اضافه بار پرواز داخلی ماهان شامل حالمان نشود؟
شرکت هواپیمایی ماهان امکان اشتراک‌گذاری بار برای مسافران خود را فراهم نموده است. مثلا در صورت سفر به صورت گروهی یا خانوادگی، شما می‌توانید با به اشتراک‌گذاری، بار مجاز بین خودتان، از حداکثر بار مجاز در سفر ماهان، بهره مند شوید.

3- آیا امکان دارد هزینه اضافه بار را کاهش داد؟

در بعضی موارد، آژانس‌های مسافرتی این امکان را دارند به عنوان واسطه تخفیف در اضافه بار را به مشتریان وفادار خود بفروشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نرخـلند دستیار هوشمند کالا و خدمات

نرخـلند دستیار هوشمند کالا و خدمات