همه
مقالات
مقصد های گردشگری
برگه‌ها
Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
سرمایه گذاری چیست؟ انواع سرمایه گذاری

سرمایه گذاری چیست؟ انواع سرمایه گذاری کدام اند؟

سرمایه گذاری (Investment) یکی از نیازهای ضروری هر انسانی در طول زندگی است. بسیاری از اوقات، سرمایه در اختیار افراد، جواب‌گوی برنامه‌ها و اهدافی که در ذهن دارند، نیست. به‌همین دلیل لازم است که در گذر زمان سرمایه خود را جمع کنند تا در نهایت به میزان کافی برسند. سرمایه‌گذاری را می‌توان به زبان ساده، ایده استفاده از سرمایه موجود برای کسب درآمد و سود توصیف کرد. سوال اساسی آن است که بهترین راه سرمایه‌گذاری چیست؟ برای پاسخ به این سوال مهم تصمیم گرفتیم مقاله حاضر را آماده کنیم. حتما تا پایان با ما همراه باشید.

 

سرمایه‌گذاری چیست؟

هزاران سال است که انسان‌ها با مفهوم سرمایه‌گذاری در زندگی خود سروکار دارند. البته مفهوم این عبارت به‌شکل امروزی، ریشه در قرن 17 میلادی دارد. در این زمان بود که برای نخستین بار، بازارهای مالی عمومی ایجاد شدند که فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار همه افراد قرار دادند. بورس اوراق بهادار آمستردام در سال 1602 افتتاح شد و از این حیث به‌عنوان نخستین بازار بورس در دنیا شناخته می‌شود.

در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری چیست، باید به دو کلید واژه مهم یعنی “کسب سود” و “زمان” اشاره کنیم. سرمایه‌گذاری را می‌توان به‌صورت صرف منابع (پول، کار و زمان) به‌عنوان هزینه در امروز با هدف کسب سود در طول زمان تعریف کرد. یک سرمایه‌گذار وقتی دارایی را برای خرید انتخاب می‌کند، به‌دنبال مصرف کردن آن نیست. بلکه قصد دارد تا از آن برای خلق ثروت در آینده بهره بگیرد.

در بازارهای مالی، روش های سرمایه گذاری را می‌توان نقطه مقابل معامله‌گری (Trade) تعریف کرد. در هر دو روش، افراد به‌دنبال کسب سود از محل خرید و فروش دارایی‌ها هستند. در عین حال تریدرها معمولا در بازه‌های زمانی کوتاه (چند دقیقه تا چند ماه) به‌معامله کردن می‌پردازند. این در حالی است که سرمایه‌گذاران معمولا اهداف زمانی طولانی مدت (چند ماه تا چند سال) را برای کسب سود در نظر می‌گیرند.

 

انواع سرمایه گذاری چیست؟

در این بخش آموزش سرمایه گذاری لازم است روش‌های مختلف موجود برای این منظور را بررسی کنیم. هر سرمایه‌گذار فارغ از اینکه چه بازاری را برای فعالیت انتخاب می‌کند، باید یک سبک خاص را در خرید و فروش دارایی‌ها اتخاذ کند. انواع سرمایه گذاری در بورس، ارز دیجیتال و … معمولا در گروه‌های زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

سرمایه‌گذاری فعال (Active) و غیرفعال (Passive)

1. سرمایه‌گذاری فعال (Active) و غیرفعال (Passive)

سرمایه‌گذاری فعال (Active) به‌معنی مدیریت فعال پرتفوی از سوی سرمایه‌گذار است. در مقابل، سرمایه‌گذاری غیر فعال یا پسیو (Passive) وجود دارد که در آن کمتر شاهد تغییر در ترکیب دارایی‌های پرتفوی از سوی سرمایه‌گذار هستیم.

یک صندوق سرمایه‌گذاری را در نظر بگیرید که از چندین دارایی با سهم مشخص تشکل می‌شود. اگر مدیران صندوق با هدف کسب سود بیشتر، دائما ترکیب دارایی‌ها را تغییر دهند، در این شرایط مدیریت فعالانه پرتفوی را در پیش می‌گیرند؛ اما اگر ترکیب دارایی‌های صندوق برای طولانی مدت دستخوش تغییر نشود، در این حالت سرمایه‌گذاری به سبک غیرفعال را شاهد هستیم.

در حالت فعال، امکان استفاده حداکثری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری به وجود می‌آید. در عین حال احتمال خطا در تصمیم‌گیری‌ها نیز افزایش می‌یابد. اما سرمایه‌گذاری پسیو به‌نوعی پایداری بیشتری دارد؛ چراکه در این سبک معامله‌گران کمتر درگیر نوسانات قیمت به‌صورت مقطعی می‌شوند. البته سودآوری صندوق‌های پسیو معمولا در بازه زمانی طولانی‌تری اتفاق می‌افتد.

 

سرمایه‌گذاری رشد محور و ارزش محور

 

2. سرمایه‌گذاری رشد محور و ارزش محور

سرمایه‌گذاری رشد محور (Growth) مبتنی بر شناسایی دارایی‌های مستعد سودآوری بالا در یک بازه زمانی مشخص است. در مقابل سرمایه‌گذاری ارزش محور (Value) به‌دنبال شناسایی دارایی‌هایی است که در بلندمدت جایگاه ارزشمند خود را حفظ می‌کنند. دسته دوم معمولا در ردیف سرمایه گذاری بلند مدت قرار می‌گیرد.
واقعیت از این قرار است که دارایی‌های رشد محور به‌صورت مقطعی مورد توجه فعالان بازار قرار می‌گیرند؛ اما در مقابل دارایی‌های ارزش محور هیچ‌گاه از کانون توجه خارج نمی‌شوند. شاید سودآوری سرمایه‌گذاری ارزش محور کمتر باشد؛ اما از ریسک به‌مراتب پایین‌تری هم برخوردار است.

 

بهترین سرمایه‌گذاری چیست؟

تنوع بازارهای مالی در دنیای امروز باعث شده تا سرمایه‌گذاران گزینه‌های زیادی را در مقابل خود ببینند. از سپرده‌گذاری در بانک‌ها گرفته تا خرید و فروش ارزهای دیجیتال، دامنه گسترده‌ای از روش‌ها را برای سرمایه‌گذاری پیش روی مردم در سراسر دنیا قرار می‌دهند. در این جا روی تعدادی از رایج‌ترین بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری تمرکز می‌کنیم.

1. بازار سهام

بورس در هر کشوری به‌عنوان اصلی‌ترین بازار سرمایه‌گذاری از سوی دولت‌ها شناخته می‌شود. در قالب این بازار، شرکت‌های دولتی و خصوصی، تمام یا بخشی از مالکیت خود را در قالب سهام عرضه می‌کنند. بنابراین خریداران سهام شرکت‌ها در واقع مالکیت بخشی از آن‌ها را در اختیار می‌گیرند. سرمایه گذاری در بورس یکی از راه‌های فعالیت در بازارهای مالی است.

2. اوراق بهادار و قرضه (Security & Bond)

خرید اوراق قرضه معمولا یکی از ساده‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است. در این حالت دولت‌ها یا شرکت‌ها برای پیش‌برد برنامه‌های توسعه خود، اقدام به به عرضه اوراق قرضه با ارزش مشخص می‌کنند. سپس متعهد می‌شوند که در تاریخ مشخصی، اصل سرمایه را به‌همراه سود به‌سرمایه‌گذاران باز گردانند. در برخی موارد سود ثابت به خریداران اوراق تعلق می‌گیرد و گاهی اوقات نیز نرخ سود متغیر است. بنابراین در خرید و فروش اوراق قرضه، برخلاف سهام، مالکیت شرکت‌ها معامله نمی‌شود.

 

بهترین سرمایه‌گذاری چیست؟

 

3. ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency)

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال حدود یک دهه است که در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. این بازار حدود 15 سال عمر دارد و بیت‌کوین به‌عنوان نماد آن شناخته می‌شود. به‌همین دلیل سرمایه گذاری بیت کوین بیش از سایر رمزارزها در دستور کار فعالان این بازار قرار می‌گیرد.

هزاران ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی هستند که برخی از آن‌ها گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌روند. اگر به تاریخچه 15 ساله این بازار نگاه کنید، یک نکته مهم دستگیرتان می‌شود. در هیچ بازار مالی دیگری، نوسانات صعودی و نزولی قیمت مانند ارزهای دیجیتال به‌چشم نمی‌خورد. بنابراین با ورود به این بازار باید خود را برای هر اتفاقی آماده کنید.

4. فارکس (Forex)

سرمایه گذاری فارکس نسبت به ارزهای دیجیتال سابقه به‌مراتب بیشتری دارد. فارکس، به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا امکان معامله جفت ارزهای معاملاتی متشکل از ارزهای فیات را فراهم می‌کند. جفت ارزهای معاملاتی در بازار فارکس را می‌توان به دو دسته اصلی (Major) و فرعی (Minor) طبقه‌بندی کرد. جفت ارزهای اصلی مربوط به ارزهای رسمی کشورهای قدرتمند اقتصادی مانند آمریکا، ژاپن، انگلیس و غیره هستند. در بازار فارکس خرید و فروش مستقیم ارزهای فیات صورت نمی‌گیرد. بلکه سرمایه‌گذاران از محل افزایش یا کاهش ارزش ارز رسمی کشورها در مقابل یکدیگر به‌سود می‌رسند.

 

فرآیند سرمایه گذاری چیست؟

مهم نیست که قصد سرمایه‌گذاری با پول کم را دارید یا به‌دنبال سپرده‌گذاری کلان هستید. شما نیاز به یک نقشه راه دارید که بر اساس آن پیش بروید. در اینجا چند نکته مهم را برای شروع سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت مطرح می‌کنیم که توجه به‌آن‌ها خالی از لطف نیست.

شما باید شخصا برای سرمایه گذاری تصمیم بگیرید

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید در سرمایه‌گذاری مد نظر داشته باشید، این است که مسئولیت کامل هر تصمیمی را بپذیرید. شما می‌توانید به‌توصیه دیگران وارد یک بازار شوید؛ اما فراموش نکنید که در صورت ضرر کردن نمی‌توانید انگشت اتهام را به‌طرف هیچ کس غیر از خودتان بگیرید. به‌همین دلیل تمام سرمایه‌گذاران موفق در دنیا توصیه می‌کنند که به‌جای عمل کردن به‌توصیه‌های دیگران، شخصا روی گزینه‌های سرمایه‌گذاری تحقیق و سپس بهترین مورد را انتخاب کنید.

میزان سرمایه مد نظر برای سرمایه‌گذاری را مشخص کنید

شما می‌توانید در یک بازار مانند رمزارزها با کمتر از 1 دلار هم به‌خرید برخی از ارزهای دیجیتال بپردازید. بنابراین از سرمایه‌گذاری با پول کم واهمه داشته باشید. نکته مهم است که تصویر واضحی از میزان سرمایه‌ای که قصد دارید وارد بازارهای مالی کنید، پیش روی شما باشد. به‌عبارت دیگر تنها بخشی از سرمایه خود را وارد بازارهای مالی کنید که حتی اگر تمام آن را به‌کلی از دست دادید، خللی در روند عادی زندگی شما ایجاد نشود. همچنین فراموش نکنید که در سرمایه‌گذاری، باید مدت نسبتا طولانی برای به‌بار نشستن نتایج صبور باشید.

 

مدیریت ریسک در سرمایه گذاری را جدی بگیرید

 

مدیریت ریسک در سرمایه گذاری را جدی بگیرید

پیش از آنکه به‌سود کردن در بازارهای مالی فکر کنید، باید توجه داشته باشید که مسئولیت اصلی شما حفظ اصل سرمایه‌ای است که وارد بازار می‌کنید. اینجاست که پای اصول مدیریت ریسک به‌میان می‌آید. هیچ‌گاه نمی‌توان ریسک سرمایه‌گذاری را به‌صفر رساند؛ اما به‌کمک اصول مدیریت ریسک این امکان وجود دارد که احتمال ضرر و زیان به حداقل کاهش پیدا کند.

برای آموزش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال زمان بگذارید

حتی اگر بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید، مادامی که نقطه ورود و خروج مناسبی را در نظر نگیرید، شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. هنر پیدا کردن محدوده قیمت مناسب برای خرید و فروش دارایی‌ها در بازارهای مالی، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های سرمایه‌گذاران است.

برای این منظور شما نیاز به یادگیری تحلیل تکنیکال و فاندامنتال دارید. فراموش نکنید که نمی‌توانید تنها روی یکی از آن‌ها برای فعالیت در بازارهای مالی تمرکز کنید. هر چند که در سرمایه‌گذاری‌های طولانی مدت، اهمیت تحلیل فاندامنتال برای برآورد ارزش ذاتی دارایی‌ها در زمان فعلی و آینده به‌مراتب بیشتر است.

 

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که سرمایه گذاری چیست و انواع آن به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ از سرمایه گذاری ثابت در یک حساب بانکی با سود مشخص گرفته تا فعالیت در بازارهای مالی پرخطر همگی به‌عنوان روش های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند. در شرایطی که هیچ راه گریزی از سرمایه گذاری در زندگی وجود ندارد، باید برای آموزش سرمایه گذاری زمان بگذارید و بهترین راه‌های موجود با توجه به سرمایه و روحیات شخصی خود را پیدا کنید. به‌نظر شما بهترین سرمایه‌گذاری در ایران چیست؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نرخـلند دستیار هوشمند کالا و خدمات

نرخـلند دستیار هوشمند کالا و خدمات